Hur man gör ljudeffekter

Ljudeffekter är något vi alla mer eller mindre dagligen upplever utan att tänka på att de är där. I filmer, tv, reklam och spel möts vi hela tiden av ljudeffekter för att antingen övertyga oss om verkligheten eller för att förstärka vad som visas visuellt.

mikrofon vid filminspelning

Film

Inom film så finns det ett antal olika typer av ljudeffekter. De som flest kanske tänker på är ljud som pistolskott eller lasergevär. Sanningen är dock att även de absolut minst ljuden måste spelas in då endast dialogen fångas under själva filmningen. Processen för att återskapa saker så som fotsteg och ljudet kläder avger kallas för foley (eller på svenska “tramp”). Detta görs oftast i en speciellt ljudstudio där olika typer av underlag, material och hjälpmedel finns för återskapa alla typerna av ljud. Trampkonstnärerna använder alla dessa saker för att i realtid återskapa filmens ljud samtidigt som de tittar på varje klipp för att matcha händelserna perfekt.

Till detta tillkommer även de klassiska ljudeffekterna som skall skapa något som man inte kunde spela in på riktigt. Till exempel pistolskott, explosioner eller slag.

Spel

Även i spel används ljudeffekter, dock med viss skillnad. Till skillnad från i en film där allt kan spelas in och tajmas perfekt så kan man i spelens värld se till att ljuden spelas upp precis då något händer. Detta är kanske mest klart i spelautomater som man kan hitta på casinon. I dessa så brukar det finnas olika ljud som visar hur det har gått vid snurren. Om man har vunnit något så spelas en speciellt effekt upp och när hjulen snurrar så spelas en annan upp .Detta gör att ljudeffekterna är starkt kopplade till hela spelets konstruktion. I avancerade 3d-spel kan ljudets volym och andra effekter även vara kopplad till hur det som skapar ljudet befinner sig i förhållande till spelaren. Om det som låter är längre bort så blir det lägre volym och om det är närmare och på vänster sida så hör man det högre och mest i vänster öra.

Inspelning

Många effekter är än idag fysiska. Man spelar helt enkelt in ljud från verkligheten i antingen en studio eller ute på fält. Dessa används sedan för att bygga ihop och konstrueras till vad vi slutligen hör i spelet eller filmen.

Lager

För att ljud skall låta mäktigare så använder man sig ofta av många olika ljud lagt lager på lager på varandra. På så sätt så kan man få ljud som täcker många olika ljudfrekvenser och helt enkelt känns “större”.